Hvis der er noget virksomheder gerne vil, så er det altså, at de vil sælge flere produkter. Det er sådan set meget simpelt og det virker da ikke som noget, som kan volde problemer, men for en ny virksomhedsejer, som ingen kunder har, så kan det faktisk godt virke ekstremt svært. Man aner jo ikke, hvordan man skal finde kunderne og det bliver sværere og sværere at finde de helt rette kunder, så derfor er mange virksomheder i dagens Danmark pressede. Medmindre man udvikler en helt ny og spændende idé, så er man altså sammen med mange andre med i en konkurrence om at råbe højest – og hvis penge ikke er det man har flest af, så kan det faktisk godt blive til noget af en udfordring.
Men heldigvis har de mange danske virksomheder ikke ladet sig slå ud, men har i stedet valgt at tage nogle andre metoder til sig og prøve noget nyt i håb om, at det måske kan give nogle bedre resultater. Der er nemlig mange muligheder derude og når det gælder om at opnå salg, så handler det i mange tilfælde bare om at være desperat nok, så skal der nok opstå en masse nye og geniale idéer.
Alternative fremgangsmetoder
En af de bedste måder at få skaffet sig nogle kunder på er ved at gøre noget, som er lidt anderledes, end man normalt gør. Det behøver ikke nødvendigvis være noget skørt eller fjollet, som kunderne kan grine af, men det kan også være en måde at markedsføre sig på, som man måske ikke har prøvet før i branchen. Der er mange måder at gøre dette på, men en af de vigtigste elementer er bare, at man sørger for at prøve noget nyt. Mange brancher er helt gået i stå, fordi alle bare gør det samme. Hvis du forsøger at råbe højest der hvor folk har stået og råbt i mange år, så kommer du altså til at tabe. Hvis man derimod bevæger sig ud i noget nyt og prøver noget, som ingen andre har prøvet før, så bliver der pludselig lagt mærke til dig og så kan man måske få nogle nye kunder den vej. Måske er det så interessant, at aviserne skriver om den alternative tilgang og så har man lige pludselig fået godt gang i maskineriet og så begynder der at komme kunder.
Sådan fungerer direkte salg
Det kan man se, at virksomheder som Zinzino (Læs om dem her eller her) eller Tupperware virkelig har taget til sig, da det begge er virksomheder, som benytter sig af det man kalder direkte salg. Det betyder altså, at de ikke bare laver en masse reklamer på sociale medier eller laver en masse spots i radioen, men i stedet går direkte ud til kunden og forsøger at sælge der. De får dog helt almindelige kunder til at lave dette for dem, så det bliver pludselig en autentisk og spændende oplevelse og de fleste har nok på et eller andet tidspunkt været til et tupperware-party. Det er smart, effektivt og det virker altså bare utrolig godt. Direkte salg kan også nogle gange kaldes netværksmarketing, da sælgeren bruger sit personlige netværk til at sælge til. Man inviterer venner og familie over for at demonstrere de forskellige produkter og så kan de købe derfra. Sælgeren får så naturligvis nogle procenter som løn for arbejdet, så det er ofte en win-win for alle.
De mange fordele
Der er rigtig mange fordele ved at bruge denne form for markedsføring, men de hviler dog alle sammen på, at man faktisk har nogle kunder først, som virkelig går op i produktet. Det går jo ud på, at allerede eksisterende ”superbrugere” tager en sælgerrolle og forsøger at sælge produktet. Det betyder, at det skal være personer som bruger, kender og elsker produktet, hvis de skal sælge det ordentligt. Det er derfor en rigtig god metode til at få nye kunder på, hvis man allerede har etableret en lille cirkel af kunder, som virkelig synes om produktet og der er altså derfor rig mulighed for udnyttelse af disse superbrugere til at sælge dit brand. Ingen sælger så godt, som noget, der virkelig går op i det.
Hvad koster netværksmarketing?
Mange virksomheders bekymring med netværksmarketing eller direkte salg er ofte, at det er alt for dyrt og det har de da bestemt ikke råd til. Sådan forholder det sig faktisk ikke i virksomheden, for ofte så er det struktureret sådan, at man giver løn i form af provision. Det betyder, at hvis du får en sælger, som virkelig formå at sælge meget og virkelig klarer det godt, så får hun/han også en høj løn – men du har også fået solgt mange af dine produkter, så du har allerede pengene til at betale sælgeren med. Det kan altså på den måde ikke gå galt og man har først udgift, når der er indkomst.